کیپی یا گرفتگی گوش EarFullness

Earfullness

هر آنچه که درباره گرفتگی یا کیپی گوش باید بدانیم(Ear Fullness) 

کیپی یا احساس فشار در گوش می تواند به دلایل مختلفی روی دهد از جمله :

  1. جرم گوش : گاهی اوقات وجود جرم یا وکس زیاد در گوش باعث احساس کیپی می شود، این مورد زمانی که فرد به حمام یا استخر می رود بدتر می شود چرا که آب وارد شده در داخل گوش باعث حجیم شدن جرم گوش شده و به سبب آن فرد احساس کیپی و فشار بیشتری در گوش کرده و حتی گاهی فرد ممکن است از کم شنیدن نیز شکایت کند. اما خبر خوب این هست که با یک ساکشن ساده گوش مشکل برطرف می شود.
  2. تغییر فشارگوش: حتما برایتان پیش آمده که در طول سفر با هواپبما یا رفتن به کوه و یا حتی در طول سفر های جاده ای احساس گرفتگی یا کیپی گوش کنید، تمام این موارد به دلیل تغییر فشار هوا و عدم تطبیق سریع گوش شما با این ورد هست. عمل انطباق فشار هوا در دوطرف پرده گوش بر عهده ی شیپور استاش است که در این موارد با خمیازه کشیدن و یا جویدن آدامس تا حدی می توانید به برطرف شدن مشکل کمک کنید.
  3. مشکل در شیپور استاش: همانطور که گفتیم شیپور استاش وظیفه ی انطباق و نعدیل فشار هوا را در دوطرف پرده گوش برعهده دارد، خود شیپور استاش کانالی است که بین حلق و گوش میانی قرار گرفته، زمانی که درست کار نکند حس پری و گرفتگی و حتی در مواردی درد به گوش شما می دهد.
  4. موارد دیگری مثل آلرژی، سرماخوردگی، احتقان سینوس ها، عفونت گوش میانی، بیماری منییر، اختلال در مفصل فک نیز می تواند سبب چنین مشکلاتی شود که این موارد معمولا با علائم دیگری نیز همراه است.

 در این مقاله خواستیم به طور مختصر درباره علل مختلف کیپی گوش صحبت کنیم، طبیعی است در مواردی که کیپی گوش بیش از دوهفته طول بکشد و یا با علائمی مانند تب، درد، ارشح از گوش، سرگیجه و عدم تعادل همراه باشد حتما لازم است به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید که با صلاحدید پزشک برای ارزیابی شنوایی به ادیولوژیست ارجاع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.