سمعک داخل گوشی

Home » برند سمعک » سمعک یونبترون » سمعک داخل گوشی

سمعک داخل گوشی

 

بسیاری از افرادی که توصیه به استفاده از سمعک می شوند، هنگام خرید آن با سوالات بسیار زیادی مواجه می شوند. بسیاری از آنها سمعک ها را نمی شناسند، با کاربری آنها آشنایی ندارند و نمی‌دانند که هر سمعک چه ویژگی هایی دارد. آنها نمی دانند که برای نوع مشکلات سیستم شنوایی آنها چه سمعکی مناسب است.

  • خرید سمعک داخل گوشی برای آنها مناسب است یا سمعک پشت گوشی؟
  • خرید سمعک داخل گوشی چه مزایایی دارد؟
  • قیمت سمعک داخل گوشی و دیگر انواع سمعک چقدر است؟
  • بهترین سمعک داخل گوشی کدام است؟
  • خرید سمعک داخل گوشی از کجا باید انجام شود؟

در این میان، بسیاری از کاربران به دلایلی از جمله ظاهر بهتر سمعک داخل گوشی نسبت به سمعک پشت گوشی، سمعک داخل گوشی را انتخاب می‌کنند اما با وجود این نیز، از بسیاری از ویژگی های آن بی خبرند و ممکن است آگاهی زیادی درباره این نوع سمعک نداشته باشند. ما امروز در این مقاله به بررسی سمعک داخل گوشی، انواع مختلف آن، قیمت و ویژگی های این سمعک می پردازیم تا کاربران با مطالعۀ آن بتوانند خرید آگاهانه تر و هوشمندانه تری داشته باشند.

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

بسیاری از افرادی که برای اولین بار از سمعک استفاده می کنند با چالشی روبرو هستند که در آن نمی خواهند سمعک شان به هیچ وجه توسط دیگران دیده شود. در این باره، خرید سمعک داخل گوشی یک گام جلوتر از سمعک پشت گوشی بوده و استفاده از این نوع سمعک ها در افرادی که به شکل ظاهری سمعک اهمیت می دهند، بیشتر است و این مورد، از مزایای مهم سمعک داخل گوشی است.

از دیگر مزایای خرید سمعک داخل گوشی این است که این سمعک ها به دلیل آنکه میکروفون سمعک شان بر خلاف سمعک های پشت گوشی در معرض باد قرار نمیگیرد، احتمال ایجاد نویز در آنها کمتر است. البته قرارگیری میکروفون در داخل گوش مزایای دیگری نیز دارد و آن هم این است که کاربران این نوع سمعک ها راحت تر می توانند از تلفن استفاده کنند و همچنین جهت یابی صدا نیز در سمعک هایی که میکروفون شان داخل گوش است، راحت تر صورت می‌گیرد.

همچنین، سمعک های داخل گوشی تنوع بسیار بالایی داشته و طیف وسیعی از کم شنوایی ها را پوشش می دهند و اکثر کاربران سمعک با هر ویژگی و شکل کم شنوایی می توانند از آنها استفاده کنند.

 

خرید سمعک داخل گوشی معایبی نیز دارد. از جمله آنکه بعلت قرار گیری میکروفون و رسیور سمعک در داخل گوش، امکان خرابی این دو قطعه از سمعک به دلیل جرم گوش زیاد است و افرادی که دچار ترشح های دائمی گوش و نیز تعرق زیاد هستند، بهتر است از دیگر مدل های سمعک استفاده کنند. محدودیت دیگر سمعک داخل گوشی این است که این مدل از سمعک ها به دلیل اندازه ی کوچک، نمی‌توانند تمام تکنولوژی های موجود در دیگر سمعک ها را در خود جای دهند و برای خرید سمعک داخل گوشی باید از یکسری از تکنولوژی های قابل ایجاد در سمعک، چشم پوشی کرد. این نکته را باید مدنظر قرار داد که با کوچک شدن اندازه ی سمعک، اندازه باتری آن نیز کوچک شده و باتری های کوچک ظرفیت کمتری داشته و در مدت زمان کمتری باید تعویض شوند.

نکته دیگر آن است که در سمعک داخل گوشی، به دلیل نزدیک بودن رسیور و میکروفون به یکدیگر و نیز نزدیک بودن این دو به پردۀ گوش، امکان رخ دادن فیدبک بیشتر از دیگر مدل های سمعک است. همچنین، این سمعک ها دارای اندازۀ کوچکی بوده و نحوه تنظیم و قراردادن شان درون گوش مقداری مشکل است و به همین علت در افراد سالمند و یا افرادی که دچار ضعف حرکتی هستند، استفاده از سمعک داخل گوشی ممکن است کمی سخت بنظر برسد. نکته آخر درباره معایب سمعک داخل گوشی این است این سمعک ها کاملأ منطبق با سایز گوش کاربر قالب گیری و طراحی می شوند و ممکن است هرچند سال یکبار قالب گوش کاربر تغییر کرده و نیاز به خرید سمعک داخل گوشی جدید صورت پذیرد.

 

انواع سمعک داخل گوشی

 

سمعک نامرئی داخل گوشی

همانطور که از نام سمعک نامرئی مشخص است (Invisible in canal)، کاملأ در درون مجرای گوش قرار گرفته و تقریبا می‌توان گفت که از هیچ نمایی قابل مشاهده برای افراد نیستند. انواع سمعک های IIC یا سمعک داخل گوشی نامرئی امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده افرادی است که سالها پیش تنها به دلیل ظاهر بزرگ و نمای سمعک ها از آنها استفاده نمی کردند.

سمعک کاملا داخل گوشی (CIC)

این دسته از سمعک های داخل گوشی مناسب افرادی است که به هیچ وجه تمایلی به دیده شدن سمعک شان ندارند چرا که این مدل کاملأ در داخل مجرای گوش قرار میگیرد. نحوۀ قراردادن و بیرون آوردن این سمعک ها نیز به این شکل است که یک نخ نامرئی به انتهای سمعک متصل شده که با کشیدن آن سمعک از درون مجرا بیرون کشیده میشود. سمعک CIC به دلیل نحوۀ قرار دادن سخت آن در داخل مجرا، برای سالمندان و افراد ناتوان مناسب نیست.

 

  • سمعک CIC power: این مدل از سمعک داخل گوشی همان سمعک های CIC اما با رسیور قدرتمندتر هستند.
  • سمعک Micro CIC: نسل جدیدی از سمعک های CIC بوده که تفاوتش با مدل قبلی در این است که اندازه کوچکتری دارد و حجم کمتری از مجرا را اشغال می کند.
  • سمعک Mini canal: این مدل از سمعک داخل گوشی همانند مدل ITC بوده و تنها تفاوت آن این است که اندازه کوچکتری داشته و حجم کمتری از مجرا را اشغال میکند.

سمعک درون مجرا (ITC)

این گروه از سمعک داخل گوشی معمولا در بیمارانی مورد استفاده قرار میگیرد که دارای مجرای گوش بزرگ هستند. این سمعک ها فقط مجرای داخل گوش را پر کرده و تنها از نمای کنار فرد قابل تشخیص هستند و برای افرادی که دارای کم شنوایی های شدید بوده اما تمایلی به دیده شدن سمعک شان ندارند، گزینه مناسبی به شمار می آیند.

سمعک داخل گوشی (ITE)

به این مدل از سمعک داخل گوشی، سمعک Full Shell Concha نیز گفته میشود. این سمعک ها دارای ۲ بخش اصلی بوده که یک بخش در قسمت صدفۀ گوش و بخش دیگر سمعک داخل مجرای گوش قرار میگیرد.

سمعک half shell concha یا نیم صدفه

این مدل از سمعک داخل گوشی همانند مدل ITE از ۲ بخش صدفه و داخل مجرا تشکیل شده اما تفاوت آن این است که در این سمعک، فاقد بهش فوقانی صدفۀ گوش است و در واقع فقط بخش تحتانی صدفه و داخل مجرای گوش را پوشش می دهد.

  • قابل برنامه ریزی و تنظیم هستند.
  • سروصدای محیط را به حداقل ممکن می رسانند.
  • اصوات گفتاری را به صورت ویژه ای افزایش می دهند.
  • برای محیط های شنیداری مختلف برنامه ریزی می شوند.
  • برای رفع نیازهای فرد کم شنوا بسیار مناسب هستند.

از لحاظ ظاهری، سمعک های دیجیتال به انواع مختلف سمعک داخل گوشی و سمعک پشت گوشی تقسیم بندی می شوند که قدرت و اندازه ی این سمعک ها نیز متفاوت می باشد. امروزه سمعک های دیجیتال از برندها و سطوح تکنولوژی با قیمت های متفاوتی در دسترس افراد کم شنوا هستند. انتخاب نوع سمعک از نظر ظاهری و نوع تکنولوژی آن، پروسه ای تخصصی می باشد که به دانش آکادمیک نیاز دارد. در کلینیک تخصصی سمعک صدا ادیولوژیست یا شنوایی شناس در این مورد به شما کمک خواهد کرد و بهترین سمعک با توجه به نیازهای فرد کم شنوا تجویز می گردد.

نحوه تنظیم سمعک داخل گوشی

تمامی گروه های سمعک بجز سمعک های هوشمند، در ابتدای خرید توسط کاربر باید توسط شنوایی شناس تنظیم شوند. تنظیم اولیه سمعک حتما باید توسط شنوایی شناس انجام گیرد اما بعد از مدتی خود بیمار ممکن است تا حدودی با این کار آشنایی پیدا کرده و بتواند یکسری از برنامه های سمعک را دستکاری و تنظیم کند.

تنظیم سمعک از ۳ روش قابل اجراست که این ۳ روش شامل تنظیم سمعک با دکمه های روی آن، تنظیم از طریق ریموت کنترل های همراه با هر سمعک و تنظیم از طریق اپلیکیشن های مخصوص هر سمعک که بر روی موبایل قابل نصب هستند، می شود. تنظیم سمعک شامل مواردی از جمله تنظیم سمعک در مکان های شلوغ، تنظیم برای استفاده از تلفن، کم و زیاد کردن صدا، افزایش وضوح موسیقی و غیره می باشد.

محل قرار گیری سمعک داخل گوشی

سمعک های داخل گوشی بر اساس شکل متفاوت شان در قسمت های مختلفی از گوش قرار می گیرند. مثلا سمعک های Full Shell Concha تمام بخش صدفه ی گوش و بخش کوچکی از مجرای گوش را می پوشانند و در این محل ها قرار میگیرند.

  • سمعک های Half Shell Concha نیمی از صدفه (بخش تحتانی آن) و قسمتی از مجرا را می پوشانند.
  • سمعک های ITC و Mini Canal کاملا داخل مجرای گوش قرار گرفته و فقط از نمای کناری گوش مشخص هستند.
  • سمعک های CIC کاملا داخل مجرای گوش و در بخش درونی تر نسبت به سمعک های ITC قرار می گیرند.
  • سمعک های IIC یا همان سمعک های نامرئی نیز همانطور که از نام شان پیداست، در داخلی ترین بخش مجرای گوش قرار گرفته و تقریبا از هیچ نمایی قابل دید نیستند.

این نکته را باید یادآور شد که آن دسته از سمعک هایی که داخل مجرای گوش قرار میگیرند، در بخش انتهایی خود دارای یک نخ نامرئی هستند که با کشیدن آن به سمت بیرون، سمعک به خارج از گوش هدایت می شود.

 

از شما عزیزان ممنون هستیم که تا این قسمت از مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از شما خواهشمندیم که مقالات ما را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

با تشکر

مطالب ما را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

آیا مایل هستید که در زمینه سمعک از ما مشاوره رایگان بگیرید؟