سمعک پشت گوشی

Home » برند سمعک » سمعک یونبترون » سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی 

همان‌طور که از نام این سمعک مشخص است، سمعک‌ پشت گوشی (BTE) در قسمت پشت گوش قرار می‌گیرد و از لوله‌ای (تیوبی) که به قالب سمعک متصل است، صدا به داخل مجرای گوش انتقال داده می‌شود.

سمعک‌ پشت گوشی شامل قسمت اصلی، قالب و لوله اتصال است. قسمت اصلی همه قطعات الکترونیکی و باتری را در خود جای داده است. این مدل بالای گوش شما قلاب می­‌شود و پشت گوش قرار می­‌گیرد. به‌­طور معمول لوله پلاستیکی سمعک را به قطعه­‌ای سفارشی به نام قالب متصل می‌کند که در مجرای گوش شما قرار می­‌گیرد. قطر لوله می‌تواند 2 میلی‌متر (استاندارد) و یا باریک‌تر (thin-tube) باشد. در مواردی که از لوله باریک استفاده می‌شود، می‌توان لوله را به دام (dome) پلاستیکی یا قالب کوچکی متصل کرد (لوله باریک بسیار ظریف است، اما برای تمام افت­‌های شنوایی مناسب نیست).

باتری سمعک‌های پشت گوشی با توجه به طراحی و اندازه سمعک ممکن است، سایز 10 (زرد رنگ)، سایز 312 (قهوه‌ای رنگ)، سایز 13 (نارنجی رنگ) یا سایز 675 (آبی رنگ) باشد. به‌طور معمول طول عمر باتری سمعک سایز 10 پنج تا هفت روز، باتری سایز 312 هشت تا ده روز، باتری سایز 13 دوازده تا پانزده روز و باتری 675 پانزده تا بیست روز است. البته با توجه به شدت کم شنوایی و سطح تکنولوژی سمعک و تعداد ساعاتی که در روز فرد از سمعک استفاده می‌کند، طول عمر باتری می‌تواند متفاوت باشد.

قیمت سمعک پشت گوشی:

قیمت سمعک‌ پشت گوشی با توجه به سطح تکنولوژی و پردازشگر (پلتفرم) به‌کار رفته در آن از 3/000/000 تومان تا 12/000/000 تومان است. در مواردی که سطح تکنولوژی به‌کار رفته در سمعک پشت گوشی با سمعک‌های نامرئی CIC، داخل کانال (ITC) و داخل گوشی (ITE) یکسان است، قیمت آن‌ها هم یکسان است.

به‌طور کلی، از نظر ظاهری دو نوع سمعک وجود دارد: پشت گوش و داخل گوش. هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر به فکر خرید سمعک هستید، ارزش دارد که مدتی به این موضوع فکر کنید که کدام نوع سمعک برای شما بهترین است. در حالت ایده‌­آل باید به شنوایی‌شناس مراجعه کنید. پس از تست شنوایی‌سنجی و مشاوره مشخص می‌شود که کدام سمعک برای شما بهترین گزینه است.

سمعک‌­های پشت گوشی جدید بسیار متفاوت از سمعک­‌های قبلی هستند؛ امروزه سمعک‌­های پشت گوشی نسبت به هر زمان دیگری کوچکتر و ظریف‌­تر هستند. این مدل از دستگاه‌های کمک شنوایی در اشکال و رنگ‌­های مختلفی موجود است و طی سال­‌های اخیر، کاربران بیشتر از گذشته آن‌ها را استفاده می‌‌کنند. این سمعک‌­ها بسیار پرکاربرد هستند و هر نوع و میزان کم شنوایی را پوشش می­‌دهند.

سمعک‌­های پشت گوشی چگونه کار می‌کنند؟

سمعک دارای سه قسمت اصلی است: میکروفون، تقویت­‌کننده و بلندگو (رسیور). سمعک صدا را از میکروفون دریافت می­‌کند، میکروفون امواج صوتی را به سیگنال­‌های الکتریکی تبدیل کرده و آن­‌ها را به تقویت‌کننده می‌­فرستد. تقویت‌کننده قدرت سیگنا‌ل‌­ها را افزایش می­‌دهد و سپس آ‌ن­‌ها را از بلندگو به گوش می‌فرستد. همه این اجزا داخل پوسته سمعک پشت گوشی هستند که پشت گوش شما قرار می­‌گیرد. صدا از لوله و قالب سمعک یا دام (dome) پلاستیکی به گوش شما منتقل می‌شود.

سمعک­‌های پشت گوشی کدام کم شنوایی­‌‌ها را از نوع و میزان پوشش می‌دهند؟

سمعک­‌های پشت گوشی فوق‌العاده کاربردی هستند و تمام کم شنوایی­‌ها را از ملایم تا عمیق پوشش می‌­دهند. از نظر استفاده و نگهداری برای همه سنین مناسب هستند. سمعک پشت گوشی برای نوزادان، کودکان و سالمندان بهترین انتخاب است.

انواع مختلف سمعک پشت گوشی

 

به­‌طور معمول تولیدکنندگان، مدل­‌های متفاوتی را برای کم شنوایی‌های مختلف تولید می‌­کنند. از نظر اندازه و قدرت پوشانندگی پنج نوع سمعک پشت گوشی وجود دارد:

پشت گوشی مینی (Mini BTE): سمعک­‌ پشت گوشی مینی کوچک و ظریف است و برای کم شنوایی ملایم تا شدید مناسب است. این مدل اغلب با لوله­‌ باریک تجویز می­­‌شود و سایز باتری آن 312 (قهوه‌ای رنگ) است.

پشت گوشی استاندارد (Standard BTE): کمی بزرگتر از مدل مینی بوده و معمولا گزینه­‌های بیشتری، ازجمله تله‌­کویل، کلید تغییر برنامه و ولوم بلندی صدا را در اختیار شما قرار می­‌دهند. این مدل سمعک برای کم شنوایی ملایم تا شدید مناسب است. در این نوع سمعک­‌ها می­‌توان از لوله‌های استاندارد یا باریک استفاده کرد. باتری این مدل سایز 13 (نارنجی رنگ) است.

پشت گوشی قوی (Power BTE): این سمعک برای پوشش کم شنوایی شدید طراحی شده است و تقریبا همیشه با کلید تغییر برنامه، ولوم بلندی صدا، تله‌­کویل و معمولا قابلیت استفاده از سیستم‌های اِف‌اِم (FM) ارائه می‌شوند. این نوع سمعک‌­ها به­‌طور معمول با قالب­ سمعک و لوله‌ استاندارد تجویز می­‌شوند و سایز باتری آن 13 (نارنجی رنگ) است.

پشت گوشی خیلی‌قوی (Superpower BTE): این سمعک برای کم شنوایی شدید تا عمیق مناسب است. سمعک‌­های سوپرپاور نیز در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌­تر بسیار کوچکتر شده‌اند. این سمعک­‌ها نیز با کلید تغییر برنامه، ولوم بلندی صدا، تله­‌کویل و قابلیت اتصال به سیستم‌­های اِف‌اِم (FM) ارائه می­‌شوند. این نوع سمعک‌­ها با قالب­ سمعک و لوله‌­ استاندارد تجویز می‌شوند و سایز باتری آن 13 (نارنجی رنگ) است

 پشت گوشی فراقوی (Ultra Power BTE): سمعک پشت گوشی فراقوی (UP BTE)، قوی‌ترین مدل پشت گوشی است و برای کم شنوایی عمیق مناسب است. این سمعک از دیگر مدل‌های پشت گوشی بزرگتر است و با لوله‌های استاندارد و قالب سفارشی تجویز می‌شود. سایز باتری سمعک پشت گوشی فراقوی 675 (آبی رنگ) است.

سمعک‌­های پشت گوشی بلوتوث‌دار (وایرلس)

بیشتر سمعک‌­های پشت گوشی جدید، سمعک‌­های بلوتوث‌دار هستند، حتی اگر نیاز به استفاده از پخش‌­کننده رابط (استریمر) داشته باشند. همچنین اتصال مستقیم به گوشی‌های موبایل دارای سیستم عامل iOS و اندروید در دسترس است.

آیا می­‌توانید با سمعک پشت گوشی دوش بگیرید؟

بیشتر سمعک­‌های پشت گوشی جدید مقاوم به آب (water resistant) هستند، اما بهتر است سمعک را پیش از دوش گرفتن، استحمام یا شنا از گوش خود خارج کنید. این سمعک‌­ها در دسته مقاوم به آب طبقه‌­بندی می­‌شوند، اما بیشتر برندهای سمعک این مورد را با تست سمعک در بارش باران در نظر می­‌گیرند و لزوما غواصی کردن شما را لحاظ نمی‌­کنند. بنابراین می‌­توانید سمعک‌­ها را خیس کنید، اما چرا احتمال خرابی و تعمیر سمعک را بپذیریم؟

مزایای سمعک‌­های پشت گوشی

ما اعتقاد داریم که سمعک‌­های پشت گوشی به دلایل مختلف از بهترین انواع سمعک­‌ها هستند. مزایای این سمعک‌­ها عبارتند از:

 

  • کنترل قوی: سمعک‌­های پشت گوشی معمولا دستگاه­‌هایی کاملا کاربردی هستند که گزینه‌­های برتر کنترل کاربر را ارائه می­‌دهند.
  • تله‌­کویل: تقریبا همه سمعک‌­های پشت گوشی به جز برخی از مدل­‌های Mini BTE دارای تله‌کویل هستند.
  • بسیار قابل اعتماد: سمعک‌­های پشت گوشی برای انواع کم شنوایی‌ها بهترین انتخاب هستند و معمولا طول عمر بیشتری دارند و کمتر خراب می‌شوند.
  • کاربری آسان: استفاده از آن‌ها آسان است و با توجه به این‌­که بسیاری از گزینه‌­های مختلف باتری برای این سمعک‌­ها وجود دارد، تقریبا همیشه سمعکی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید، حتی اگر مهارت دستی محدودی دارید.

کاملا کاربردی

سمعک­‌های پشت گوشی تقریبا همیشه سخت‌افزاری کامل شامل تله‌کویل، کلید تغییر بلندی صدا و تغییر برنامه دارند. اگر می­‌خواهید به سیستم­‌های حلقه­‌ای (loop) در ساختمان­‌های عمومی مانند مکان‌های مذهبی، مراکز کنفرانس، اداره پست دسترسی داشته باشید، تله‌­کویل گزینه اضافی مفیدی است.

بسیاری از تاکسی­‌های شهر لندن از سیستم حلقه‌ای استفاده می­‌کنند. اکنون، سیستم‌های ارتباطی بی­‌سیم (وایرلس) در سمعک‌ها عادی است، اما داشتن تله‌کویل هنوز هم گزینه خوبی است. تنها مسائلی که در رابطه با آن رخ می‌دهد شامل چگونگی عملکرد سیستم حلقه‌­ای یا میزان مناسب بودن تنظیم آن است.

 

بسیار قابل اعتماد

دستگاه­‌های شنیداری پشت گوشی مطمئن‌ترین سمعک‌­ها هستند و به‌ندرت خراب می‌­شوند. با توجه به این‌­که تمام اجزای سازنده در سمعک قرار دارد و سمعک پشت گوش قرار می­‌گیرد، جرم یا رطوبت بسیار کمی می­‌تواند وارد آن شود و یا اصلا وارد نمی‌­شود. هنگامی که مشکلی در استفاده از سمعک پشت گوشی رخ می‌­دهد، معمولا مشکل از کنترل فیزیکی یا میکروفون است.

تقریبا تمام تولیدکنندگان، انواع جدیدی از پوشش‌های میکروفون را معرفی کرده‌­اند که میکروفون­‌ها را تقریبا به­‌طور کامل محصور می­‌کند، بنابراین خرابی میکروفون نسبت به گذشته خیلی کمتر اتفاق می‌افتد.

کاربری ساده

سمعک پشت گوشی به‌راحتی قابل کنترل است و در گوش قرار می‌­گیرد، بنابراین برای افراد با مشکلات مهارت دست یا بینایی، گزینه خوبی است.

معایب سمعک‌های پشت گوشی

سمعک پشت گوشی عیب یا ایراد خاصی ندارد و در واقع استفاده از آن هیچ نکته منفی برای کاربر ندارد. ظرافت ممکن است برای برخی از افراد مسئله­‌ساز باشد، اما حتی این مسئله نیز مانند گذشته نیست.

سمعک پشت گوشی مینی با لوله باریک، سمعکی بسیار ظریف برای استفاده است. تقریبا به اندازه بسیاری از سمعک‌های ریک (رسیور داخل کانال) یا رایت ظریف خواهد بود. حتی سمعک­‌های پشت گوشی بزرگتر هم ظرافت بیشتری نسبت به گذشته دارند. مسئله دیگر استفاده هم‌زمان از عینک و سمعک است، سمعک پشت گوشی کنار دسته عینک قرار می‌گیرد و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

از شما عزیزان ممنون هستیم که تا این قسمت از مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از شما خواهشمندیم که مقالات ما را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

با تشکر

مطالب ما را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

آیا مایل هستید که در زمینه سمعک از ما مشاوره رایگان بگیرید؟